EN
عربي

Early Works

Hisham Al Madhloum’s early foray into graphic design reveals some of his early influences, from Arabic calligraphy to Islamic architecture and geometric patterns. Using mainly manual techniques such as painting and rotary cutting, much of Al Madhloum’s early designs are proposals for various sports associations, student organizations, and social campaigns. They incorporated conceptions of national identity and local culture with a strong emphasis on Arabic calligraphy as a key design element. As part of his self-education, Al Madhloum recalls an early impulse to collect an international range of graphic design books, from which he drew inspiration as he developed his understanding of the discipline.

 

Posters

As a founding member of the Emirates Fine Arts Society, Hisham Al Madhloum was deeply embedded in the milieu of artists, writers, actors, and theatre directors that pioneered the artistic movement in the UAE in the early 80s. Al Madhloum describes this engagement as instrumental; his growing consciousness of his fundamental interest in graphic design stood in contrast to the fine art discourse of the time, which deemed design a lesser, mainly functional art form. Interestingly, Al Madhloum’s persistent belief in the importance of design as a tool for mass communication came into effect when he was commissioned by his art peers to design posters for the Art Society’s various activities.

 

Sharjah TV & Asian Cup

The Sharjah TV and 1996 Asian Cup Championship logos are arguably some of the most nationally representative works the designer has produced. With almost a decade between them, these works demonstrate the different ways in which Al Madhloum integrated national symbols within his design. The Sharjah TV logo, of which he created 53 versions before arriving to the final one, incorporates three main elements: the falcon bird representing the UAE, the sun to reflect the city of Sharjah, and the mehrab as an Islamic architecture motif depicting the country’s religious identity. In contrast, the Asian Cup logo is a modernist exploration of mirroring and numbers combined with a subtle integration of Islamic patterns in the football design. Both works show Al Madhloum’s different interpretations of design as a tool for national representation on the local and global level.

Departments

 
 
 
 
 

أعماله الأولى

نكتشف من تجارب هشام المظلوم المبكرة في عالم التصميم الجرافيكي تلك العوامل التي أثرت فيه منذ البدايات؛ ابتداءً من الخط العربي إلى العمارة الإسلامية والأنماط الهندسية. وباستخدام تقنيات يدوية مثل الرسم والقطع الدوّار، كانت كثير من تصاميم المظلوم المبكرة موجهة إلى مختلف الكيانات الرياضية، والمنظمات الطلابية، والحملات الاجتماعية. فقد اعتمدت على مفاهيم الهوية الوطنية والثقافة المحلية مع تركيز قوي على الخط العربي باعتباره عنصراً رئيسياً في التصميمات. وفي إطار جهود تعليمه الذاتي، يتذكر المظلوم عن دافع مبكر حثه على جمع مجموعة من كتب التصميم الجرافيكي الأجنبية، والتي استمد منها الإلهام في الحقبة التي طور خلالها فهمه لهذا الفن.

الملصقات

كونه أحد الأعضاء المؤسسين لجمعية الإمارات للفنون التشكيلية، كانت علاقات هشام المظلوم قوية بأوساط الفنانين والكتاب والممثلين ومديري المسرح، الذين كانوا رواد الحركة الفنية في الإمارات خلال أوائل الثمانينيات. ويرى المظلوم أن ذلك التفاعل كان هاماً للغاية؛ فقد كان إدراكه المتنامي بأنه شغوف بالتصميم الجرافيكي يقف على النقيض من خطاب الفنون الجميلة الذي ساد تلك الحقبة، والذي كان يعتبر التصميم شكلا فنيا أقل درجة، باعتباره ذي سمة وظيفية بشكل رئيسي. ومن اللافت أن إيمان المظلوم المستمر بأهمية التصميم كأداة تواصل جماهيري قد اكتسب موثوقية من أقرانه الفنانين أنفسهم، عندما أسندوا إليه مهمة تصميم الملصقات الخاصة بالأنشطة المختلفة للجمعية.

تلفزيون الشارقة وكأس آسيا

ربما يكون تصميم شعار تلفزيون الشارقة وشعار بطولة كأس آسيا لكرة القدم 1996 أهم إسهامات المصمم التي عرّفت به على المستوى الوطني. ومع أن الفارق بينهما يربو على عقد من الزمان، إلا إنهما يظهران الطرق المختلفة التي دمج بها المظلوم الرموز الوطنية في تصميماته. حيث يحتوي شعار تلفزيون الشارقة، الذي صنع منه 53 نسخة قبل أن يستقر على النسخة النهائية، على ثلاثة عناصر رئيسية: الصقر الذي يمثل دولة الإمارات، والشمس التي ترمز لمدينة الشارقة، والمحراب كونه عنصراً معمارياً إسلامياً يعكس هوية البلاد الدينية. وعلى النقيض من ذلك، نجد أن شعار كأس آسيا عبارة عن تجريب حداثي في أسلوب المرايا والأرقام مع دمج خفي لأنماط إسلامية في تصميم كرة القدم. وفي كلا العملين تأويلات المظلوم المختلفة للتصميم كأداة للتمثيل الوطني على الصعيدين المحلي والعالمي.