EN
عربي

I wanna be like you
2015
Embroideries on Kanga

Psychiatrist, philosopher, and revolutionary Frantz Fanon is famously quoted as saying that ‘the colonized man is an envious man’. A similar kind of envy lingers in the swingdance in Disney’s Jungle Book. Its lyrics describe the wish for ‘man’s red fire’, which is the desire for power. In this context, the song’s seemingly innocent title ‘I Wan’na Be Like You’ — echoed in this work’s title — becomes charged with those desires for domination. With this piece, Lemaoana reminds us that this title and the phrase hidden among the lyrics — embroidered by the artist on Kanga textile, a fabric with a complex colonial ancestry itself — need to be considered as one inseparable unity.

The Word is our Shepherd
2017
Embroideries on Kanga


Referring to the Biblical phrase ‘The Lord is my Shepherd,’ this work is a critique of the phenomenon of misusing of the scripture (and with it the ‘Word of God’) for material and monetary gains. Such corruption has spread like wildfire in South Africa. Many people have fallen prey to religious scams and ‘false prophets,’ whose claim to the Lord’s ‘Word’ has led individuals to performing humiliating acts such as publically eating grass, drinking petroleum, or being sprayed with pesticides on instruction. Such techniques are also used by political parties, who use religious quotes to gain votes.

 

A Luta Continua
2017
Embroideries on Kanga

Even after their country’s political liberation, the mantra of the Mozambique Liberation Front ‘A Luta Continua’ (The Struggle Continues) remains ubiquitous in political rallies by the same party as well as its allies. South African singer and activist Miriam Makeba reiterated this phrase in her eponymous song, which her daughter wrote for her after Makeba attended Mozambique’s independence ceremony in 1975. The phrase has since also been adopted by liberation movements and protesters across the African continent, most recently by student activists in Nigeria and in South Africa. The slogan now resembles a prayer from a yearning mass, yet this emotive gesture is equally echoed by manipulative political elites

Lest we Forget
2017
Embroideries on Kanga

Inscribed on plaques of historical monuments, the phrase ‘Lest we forget’ invests in the idea of remembrance and transforms objects into historical artifacts. It effectively charges the physical monument, turning the sculpture into the physical embodiment of a historicized moment.

Departments

Participants

 
 
 
 
 

أريد أن أكون مثلك
2015
تطريز على كانغا

يُنسب إلى عالم الطب النفسي والفيلسوف والثوري فرانتز فانون قوله: ‘إن الرجل المستعمر هو رجل حسود’. وهناك نوع مشابه من الحسد يرزح في أغنية أريد أن أكون مثلك التي ترد ضمن كتاب الأدغال الصادر عن ديزني، حيث تصف كلماتها الرغبة في امتلاك ‘نيران الرجل الحمراء’، وهي رغبة في السلطة. وفي هذا السياق، يُصبح عنوان الأغنية الذي يبدو بريئاً ‘أريد أن أكون مثلك’ – والذي يحمل عنوان هذا العمل – مشحوناً بتلك الرغبات للهيمنة. ومن خلال هذه القطعة الفنية، يُذكّرنا ليماوانا بأن هذا العنوان والكلمات المخفية بين كلمات الأغاني – التي يُطرّزها الفنان على نسيج كانغا، وهو نسيج ذو أصل استعماري معقّد – بحاجة إلى اعتبارها وحدة واحدة لا تنفصم.

الكلمة ترعانا
2017
تطريز على كانغا

في إشارة إلى العبارة الإنجيلية ‘الرب راعي’، ينقد هذا العمل ظاهرة إساءة استخدام الكتاب المقدس (ومعه ‘كلمة الله’) لتحقيق مكاسب مادية ومالية. حيث انتشر هذا الفساد كالنار في الهشيم في جنوب إفريقيا، ووقع العديد من الناس فريسة للحيل الدينية و‘الأنبياء الكاذبين’ الذين دفعتْ ادعاءاتهم المتسترة تحت اسم ‘كلمة الله’ الأفراد إلى القيام بأعمال مهينة مثل أكل العشب علناً، وشرب البترول، أو قبول الرش بالمبيدات الحشرية. كما تُستخدم هذه الأساليب أيضاً من قبل الأحزاب السياسية التي تستخدم الاقتباسات الدينية لكسب الأصوات.

 

الكفاح المستمر
2017
تطريز على كانغا

حتى بعد التحرير السياسي لبلدهم، ما يزال شعار جبهة تحرير موزامبيق ‘الكفاح المستمر’ في كل مكان في التجمعات السياسية للحزب وحلفائه. كما كرّرتْ المغنية والناشطة في جنوب إفريقيا ميريام ماكيبا هذه العبارة في أغنيتها التي تحمل اسمها، والتي كتبتها لها ابنتها بعد أن حضرتْ ماكيبا مراسم استقلال موزامبيق في عام 1975. وقد اعتُمدتْ هذه العبارة منذ ذلك الحين من قبل حركات التحرّر والمحتجين في جميع أنحاء القارة الأفريقية والناشطين الطلابيين في نيجيريا وجنوب أفريقيا. حيث يُشبه هذا الشعار الآن صلاة تهمهم بها الحشود المقهورة، إلا أن هذه الحالة العاطفية تتكرّر بنفس القدر لدى النخب السياسية المتلاعبة.

كي لا ننسى
2017
تطريز على كانغا

ترد عبارة ‘كي لا ننسى’ على اللوحات التذكارية للمعالم التاريخية، وتستثمر في فكرة التذكّر وتحويل الأشياء إلى تحف تاريخية. وهي تشحن بالفعل النصب المادي، وتُحوّل المنحوتات إلى تجسيد مادي للحظة تاريخية.

جميع الأعمال تقدمة غاليري أفرونوفا

لورنس ليماوانا هو فنان من جنوب أفريقيا يعيش في جوهانسبرج. من خلال أعماله الفنية، ينخرط ليماوانا بشكل فعّال مع وسائل الإعلام الجماهيرية في جنوب أفريقيا الحالية. وبالنظر إلى العلاقة بين الإعلام و‘الشعب’ كعلاقة إشكالية في أصلها، فإنه يُحدّد ويُعيد تشكيل أجهزة التحكّم الحالية باستخدام أسلوب ساخر. (جنوب أفريقيا)

قسم